Vem är en bra ledare?
Alla som inte är egenföretagare har en chef, eller hur? Och hur många gånger har du haft en bra chef? Ibland är det som med nya anställda, som man vill kolla bakgrunden på, skulle man som arbetstagare vilja ta referenser på chefer. Vem är en bra chef? Vem kan se till att allt det man kan kommer till nytta? Vem kan ge ett bra arbetsklimat?
Skillnaderna mellan en bra och en dålig chef är stora. Kanske ibland alltför stora. Ibland skulle man vilja skicka iväg sin chef på en ledarskapsutbildning. Eller, jo, det kan man ju. Skicka din chef på ledarskapsutbildning.
Definition på en bra chef
Det finns säkert lika många definitioner på bra chefer som det finns människor. Olika människor önskar sig olika saker. Men vissa saker är gemensamma. Redaktionen på tidningen Chef har tagit fram nio punkter på sådant som kan definiera någon som en bra chef.
1. Chefsrollen
En chef som är bra är någon som vågar vara chef. Och som går in i rollen, inta backar från rollen. Det måste vara någon som vågar vara en ledare.
2. Delegerar
En bra chef är någon som kan se vilka tjänster eller beslut som måste fattas och som kan delegera så att inte vissa tjänster bara blir liggande och ingen tar ansvar för det.
3. Motiverar
En bra chef är någon som motiverar andra att göra sitt bästa, som kan komma med konstruktiv kritik och ser till att de anställda utvecklas via sin motivation.
4. Hanterar konflikter
En bra chef måste vara någon som kan ta tag i konflikter och lösa dem. En bra chef måste ha modet att gå in i konflikter och som inte undviker dem.
5. Kommunicerar
En duktig chef kan kommunicerar med sina anställda, kommunikation mellan chef och anställda är väldigt viktig, ju bättre desto mer ger det de anställda.
6. Fattar beslut
Som tidigare har nämnts, behöver en chef vara någon som fattar beslut. De anställda måste har något att förhålla sig till. Någon måste ta ansvar och fatta beslut även om det blir obekvämt.
7. Leder sitt team
En duktig ledare leder sitt team. Många kan tycka att det känns ganska hemskt med en ledare som ”pekar med hela handen”. Det finns olika ledarstilar, men oavsett vad man har för åsikter om ledare, behövs det alltid någon som tar ledarrollen på sig och leder hela gruppen.
8. Är sig själv
Att vara sig själv, sägs vara viktigt och inte försöka vara något eller någon de inte är, kan göra det svårt för de anställda.
9. Når resultat
En chef får oftast betalt utifrån resultat. En bra chef måste och bör åstadkomma resultat med hjälp av sitt team. Om teamet når uppställda mål ger det en väldigt stor tillfredsställelse.
Det som inte finns går att utbilda. Huvudsaken är att det finns en ledare som har förutsättningarna för att bli en bra chef.
Andra inlägg
- Kontorsanpassning i Stockholm – en arbetsplats i framtiden
- Underlätta din vardag med effektiv bokföring i Stockholm
- Möjligheter till bidrag för att ladda bilen
- Viktigt att ha en brandskyddsansvarig på arbetsplatsen
- Redovisningskonsulter är oumbärliga för småföretag i Stockholm
- Kontorsstädning i Solna gynnar kreativitet
- När tekniken blir för krånglig finns det datorhjälp i Stockholm
- Tredjepartslogistik – den osynliga kraften bakom lager och logistik
- Förverkliga drömmen om att bygga en solcellspark
- Stockholm och revisionsbyråer som ryggrad för ekonomihantering