Så kan man sköta offerter
Arbetar du med offert och offerthantering? Är det så att man ska komma in med anbud, i ett anbudsförfarande, är det mycket viktigt att offerten är utformad så att den gott och väl kan konkurrera med konkurrenterna vad gäller pris, tjänstebeskrivning, Rot-beräkningar eller annan dokumentation. Ibland kan man behöva lägga in bilder, skisser och liknande för att mottagaren ska vilja ge en uppdraget. Då kan man använda sig av ett användbart offerthanteringssystem.
Det är ett digitalt system där man kan lägga in alla de olika funktioner som man kan behöva när man sänder mottagare offerter. Det är då viktigt att man kan använda sig av ett datorprogram som mottagaren lätt kan öppna och till exempel redan i sin mobil kan få rätt slags uppfattning om vad offerten innehåller och innebär för kunden.
Digital offerthantering gör åtkomsten möjlig
Istället för att behöva vänta på snigelposten kan ett digitalt system göra åtkomsten till offerterna omedelbara. Så snart som offerterna är klara, med tillhörande dokumentation kan mottagaren ta ställning till offerterna. Är det då något som behöver tilläggas, eller dras från, så kan man göra om offerterna och mottagaren får de ändringar i offerten som de vill ha och behöver.
Använd lätt och användbart affärssystem
Det finns lätta och praktiska affärssystem som alla i företaget kan använda sig av. Har man till exempel många hantverkare, som kör runt till olika platser och arbetar utomhus, går det inte att de ska behöva stora och otympliga datorer för att kunna lägga in sin egen tidrapportering. De kanske behöver kunna göra uppdateringar av sin tidrapport enkelt i mobilen, eller i sin iPad. Då måste det finnas tidrapportering, offerthantering, dokumenthantering och affärssystem som kan användas direkt på plats, när de är utomhus, när de är i järn- eller färghandeln, när de kör bil eller bara annars sitter i sin bil.
Viktigt alla använder samma affärssystem
Är det då många i företaget, som kanske arbetar med samma projekt, och alla ska rapportera in sin tidåtgång, eller utgifter kopplade till samma projekt, är det viktigt att alla får åtgång till samma affärssystem. Det som är viktigt är att samma affärssystem uppdateras, är lika åtkomligt för alla iblandade och att alla ser varandras information. Skulle man vilja att endast en, till exempel chefen eller projektledaren ser informationen kan man ändra inställningar så att det endast är den en enda som kan se och har tillgång till den informationen.
Andra inlägg
- Kontorsanpassning i Stockholm – en arbetsplats i framtiden
- Underlätta din vardag med effektiv bokföring i Stockholm
- Möjligheter till bidrag för att ladda bilen
- Viktigt att ha en brandskyddsansvarig på arbetsplatsen
- Redovisningskonsulter är oumbärliga för småföretag i Stockholm
- Kontorsstädning i Solna gynnar kreativitet
- När tekniken blir för krånglig finns det datorhjälp i Stockholm
- Tredjepartslogistik – den osynliga kraften bakom lager och logistik
- Förverkliga drömmen om att bygga en solcellspark
- Stockholm och revisionsbyråer som ryggrad för ekonomihantering