Med rätt lönesystem spar ni tid till annat
Har ert företag problem med att få lönehanteringen att löpa smidigt? Stjäl det tid som ni egentligen skulle behöva lägga på andra uppgifter? Då kan HR Plus vara lösningen på era problem.
Det är viktigt att ha ett bra lönesystem som löper på smidigt. Det spar tid och man slipper bli frustrerad då saker inte fungerar som det ska. Utvecklingen går hela tiden framåt med smarta applikationer, molntjänster och mobilanpassningar. Ibland räcker det med att bara uppgradera det lönesystem som man redan har, men i vissa fall kan det bästa vara att byta till ett nytt system. Fundera därför på vad just ert företag behöver och varför. Hur kan man förbättra löneavdelningens förutsättningar att kunna göra ett bra och effektivt jobb? Fungerar tidsinsamling och rapportering enkelt och smidigt eller stoppas den av för mycket manuell hantering?
Fundera på vad som måste ingå i ett nytt lönesystem
Det bästa är om exempelvis ekonomichef, HR-chef och VD tillsamman sätter upp en kravlista på vad ett nytt lönesystem måste innefatta. Vilka olika kollektivavtal följer man, vilka funktioner behövs och hur ska driften skötas; vem ska implementera och underhålla systemet? Det finns flera företag på marknaden som är specialister på HR Plus. Hör av er till dem med er kravlista och låt dem komma med olika förslag på hur ert lönesystem kan förbättras. Ibland är det också saker som man själv inte har tänkt på som kan underlätta mycket. Självklart kan de också hjälpa till med att analysera företagets lönestrategi för att hitta var det kan göras förbättringar och se över vilka olika behov man har.
Fråga efter referenser och ställ frågor
Ska man investera i ett nytt lönesystem och dessutom lägga ner en massa tid på att implementera det så är det viktigt att det blir bra. Det är en långsiktig investering som man förhoppningsvis har i många år framöver. Fråga därför efter referenser innan ni bestämmer er för vilket HR-företag som ska få ta sig an ert lönesystem. Kontakta sedan referenserna och ställ frågor om systemet och om det finns något som de tycker kan förbättras. Ställ även frågor om leverantören och hur samarbetet har fungerat. Att välja ett företag som har varit länge i branschen och som har stor erfarenhet med att arbeta med olika företag och organisationer är alltid en bra idé. De känner väl till de olika behov man kan ha i sin organisation då inget företag är det andra likt.
Andra inlägg
- Kontorsanpassning i Stockholm – en arbetsplats i framtiden
- Underlätta din vardag med effektiv bokföring i Stockholm
- Möjligheter till bidrag för att ladda bilen
- Viktigt att ha en brandskyddsansvarig på arbetsplatsen
- Redovisningskonsulter är oumbärliga för småföretag i Stockholm
- Kontorsstädning i Solna gynnar kreativitet
- När tekniken blir för krånglig finns det datorhjälp i Stockholm
- Tredjepartslogistik – den osynliga kraften bakom lager och logistik
- Förverkliga drömmen om att bygga en solcellspark
- Stockholm och revisionsbyråer som ryggrad för ekonomihantering