Hur ser ditt företag ut för kunderna?
Hur ser dina skyltar ut? Frågan är relevant för företag att fundera över. Detta då kunderna köper på känsla snarare än på fakta och efterforskning. Detta löper som en röd tråd genom hela köpbeteendet och kan man som företag fånga upp kunder redan innan de gått in i exempelvis butiken - ja, då har man vunnit väldigt mycket.
Skyltar spelar en stor roll i att skapa en identitet för ett företag. Man skapar en egen sådan, man får någonting som kunderna känner igen - och känner trygghet med - och man får, kanske framförallt, en bra vägvisare.
Det senare kan de flesta relatera till. En skylt på en fasad - eller längs vägen - visar kunderna att man har en verksamhet och här kan man definitivt, som sagt, få denne att bilda ett intresse.
Nya skyltar ger ett mervärde
Rätt skylt gör skillnad på ett bra sätt, fel sådan kan vara förödande. Frågan är hur man ska tänka? Det första är att man ser till att de skyltar som finns är hela och rena. Många äldre företag glömmer bort detta. Det kan vara förödande. En skylt som ser smutsig ut och som blivit biten av tidens tand kommer knappast att attrahera nya kunder - snarare tvärtom. Det går att tvätta skyltar och man kan även byta ut dessa vid behov.
De moderna skyltar som idag finns på marknaden är bättre. Det handlar om en utveckling där tekniken tagit ett tydligare utrymme. Ledlampor är vanligt förekommande där man - för en billig peng - kan få upplysta skyltar som verkligen visar det man vill som företagare: här är vi och detta erbjuder vårt företag.
Även digitala skyltar är på kraftig frammarsch. Där är fördelen att du som företagare kan styra den egna informationen. Kombinerar du en större skylt utomhus med mindre skyltar inomhus kan du på ett tydligare sätt nå kunderna med specifika budskap och viktig information. Digitala skyltar är hållbara, de är enkla att sköta och rengöra och de är den lösning som de flesta idag väljer.
Hur ser dina skyltar ut och hur vill du ha dem?
Vi återgår till den initiala frågan om hur dina företagsskyltar ser ut och om du svarar att dessa inte riktigt stämmer överens med det du kräver så går vi vidare med en annan fråga: hur vill du att skyltarna ska se ut?
Fördelen idag är att du som kund kan välja skyltar som skräddarsys efter dina behov, krav och önskemål. Detta vad gäller färg, storlek, form, layout, typsnitt på bokstäverna och om det exempelvis ska finnas lampor eller handla om en mer modern, digital lösning. Du bestämmer - företaget lyder din minsta vink. För många blir valfriheten emellertid lite av ett fängelse. Hur ska man tänka? Vi ger några tips.
- Hitta den röda tråden. Som vi inledde texten med. En kund köper på känsla och redan vid entren kan din skylt skapa ett sug hos en potentiell kund. Ett tips i detta är att hitta en röd tråd som löper från skylt och logotyp vidare in genom hela lokalens utformning. Det skapar en trygghet hos kunderna som känner att allt känns genomtänkt och påkostat. Det ger fördelar.
- Ta hjälp av en formgivare: Hur ser din nuvarande logotyp ut - och finns det ett värde i att förändra den? Många företag - i synnerhet mindre sådana - har logotyper och färgval som sticker i ögonen. Detta sagt med all respekt. Men, det är skillnad på att ta fram en logotyp som lekman och att göra det som en utbildad formgivare. Det kan verkligen vara en investering som lönar sig och som heller inte behöver vara så dyr som många verkar göra gällande. Se över den möjligheten! Om inte - låt åtminstone företag som hjälper dig med dina skyltar få komma med värdefull input.
- Välj rätt färger. Vilken färg är den som uppskattas mest av både kvinnor och män? Vi ger en ledtråd: den används i två av våra mest populära sociala medier Just det. Blått. Både Facebook och Twitter har insett att blå är en färg som tilltalar de flesta och använder sig av denna. Exakt så kan du som företag också tänka. Blått ger en trygghetskänsla och en känsla av säkerhet. Polisen använder blått, eller hur? Andra färger som normalt fungerar är röd och gul. Det man ska undvika är orange och brunt då dessa tilltalar väldigt få. Men, det man ska tänka på är att färgen ska matcha verksamheten. Säljer du kaffe så kanske inte brunt är en dum färg och detsamma gäller om du har en verksamhet som importerar apelsiner. Det viktigaste är att fånga upp kunder och att den färg man väljer kan löpa vidare genom hela verksamheten - butiken, de anställdas kläder och så övriga inredning. Allt börjar med dina skyltar. Ta en titt uppåt och se över vilket skick de är i.
Andra inlägg
- Kontorsanpassning i Stockholm – en arbetsplats i framtiden
- Underlätta din vardag med effektiv bokföring i Stockholm
- Möjligheter till bidrag för att ladda bilen
- Viktigt att ha en brandskyddsansvarig på arbetsplatsen
- Redovisningskonsulter är oumbärliga för småföretag i Stockholm
- Kontorsstädning i Solna gynnar kreativitet
- När tekniken blir för krånglig finns det datorhjälp i Stockholm
- Tredjepartslogistik – den osynliga kraften bakom lager och logistik
- Förverkliga drömmen om att bygga en solcellspark
- Stockholm och revisionsbyråer som ryggrad för ekonomihantering