Fem saker att tänka på när du köper begagnade kontorsmöbler
Det finns ofta gott om bra kontorsmöbler på second hand och i returbutiker i dag. Här kan du som företagare göra riktiga fynd eftersom kontorsmöbler, gigantiska skrivbord och opersonliga stolar från offentliga rum sällan lockar den privata köpare i någon stor utsträckning. Det finns dock några saker du kan tänka på när du köper kontorsprylar som är begagnade:
1. Fungerar lådor och skåpdörrar? Ett vanligt misstag när man handlar flera möbler samtidigt på second hand är att man glömmer att dubbelkolla skåpluckor och lådor. Du kan förstås inte räkna med att det fungerar felfritt som på en vanlig möbelaffär. Så inspektera varje möbel var för sig. Dra ut alla lådor och kollar att de glider lätt. Ibland är det mycket smuts och spill i lådorna. Då kanske du inte vill betala för möbeln. Det innebär ju att du eller någon annan på kontoret måste städa ur lådorna först. Öppna och kontrollera varje lucka och skåp så att dörren till skåpet går lätt att öppna och stänga och att luckan inte hänger snett. Det är inte ovanligt att begagnade möbler har blivit nötta i sina gångjärn och handtag. Kolla så vet du vad du betalar för.
2. Provsitt stolarna. Kontorsstolar är i regel rätt dyra. Men det är något som varje arbetsplats behöver för att spara anställdas ryggar. När du går på en returbutik eller affär med second hand bör du provsitta i varje stol var för sig. Pröva om de olika reglagen fungerar. Du kanske inte kan räkna med att en begagnad stol ska funka till punkt och pricka. Men om den inte går att höja och sänka är det i stort sett bortkastade pengar.
3. Kolla om det finns nycklar och andra tillbehör. Om du ska ha hurtsar och skåp till jobbet är det troligt att du kommer behöver låsa dem vid olika tillfällen. Till exempel under semestertider då få är kvar på kontoret, då kan det kännas obehagligt att en eventuell tjuv skulle kunna ta sig in på kontoret och lätt ta era viktiga papper. En del papper kanske också måste vara inlåsta av sekretesskäl. Kolla så att det verkligen finns fungerande lås med medföljande nyckel till några av de skåp och hurtsar som du köper så att du har möjlighet att låsa in det som behövs.
4. Pruta! Många tänker att det är fånigt att pruta när man går på loppis eller handlar second hand. Men tänk tvärt om. Här finns inga fasta priser! Just kontorsmöbler är klumpiga för en butik att ha under tak och i lager så du har bra prutläge. Däremot kan man kanske inte pressa ner priset om pengarna som kunderna betalar går till välgörande ändamål som Röda korset eller liknande.
5. Fråga om hjälp med transport. Kontorsmöbler är som sagt stora och kräver utrymme. På returbutiker finns ofta större släp som du kanske kan få låna för att köra dina begagnade kontorsmöbler till kontoret.
Andra inlägg
- Kontorsanpassning i Stockholm – en arbetsplats i framtiden
- Underlätta din vardag med effektiv bokföring i Stockholm
- Möjligheter till bidrag för att ladda bilen
- Viktigt att ha en brandskyddsansvarig på arbetsplatsen
- Redovisningskonsulter är oumbärliga för småföretag i Stockholm
- Kontorsstädning i Solna gynnar kreativitet
- När tekniken blir för krånglig finns det datorhjälp i Stockholm
- Tredjepartslogistik – den osynliga kraften bakom lager och logistik
- Förverkliga drömmen om att bygga en solcellspark
- Stockholm och revisionsbyråer som ryggrad för ekonomihantering