Bli mer framgångsrik med företagsutveckling!
Som företagare ska du alltid tänka på imorgon. Framtiden är oförutsägbar. Ändå har vi människor lätt för att tänka i mallar och föreställer oss, på ett medvetet eller omedvetet plan, att det vi upplever i dag kommer fungera ungefär på samma sätt imorgon. Men verkligheten för en företagare är ofta tvärtom. Du kan vara säker på att saker ändras. Det du ser i dag kommer se ut på ett annat sätt längre fram i tiden.
“Undersök vilka behov dina drömkunder har och fundera över vad du kan göra för att deras drömmar ska bli verklighet”
För att hänga med i förändringarna kan du förbereda dig genom att ständigt fundera på vad du kan göra för att bli starkare i konkurrensen. Fundera över vad ska du göra om du förlorar en av dina viktigaste kunder? Eller vad kan du göra för att öka antalet kunder och beställningar inom sex månader eller inom ett år?
Vad blir nästa stora grej?
Många framgångsrika företagare har haft bra tajming. De har tidigt insett vad nästa stora genombrott på marknaden kommer att bli. Visst kan man ha tur men för att driva ett framgångsrikt företag under lång tid krävs mer än så. Vad vet du om var din bransch är på väg? Kommer ny teknik som kan förändra förutsättningarna? Väntar ett nytt genombrott runt hörnet? Vad innebär det för möjligheter och hot mot ditt företag?
Människan är i grunden skeptiskt och orolig inför förändringar. Som företagare ska du aldrig vara rädd för det. Förändringar öppnar nya spännande möjligheter där du kan växa och tjäna pengar. Lär dig tänka på framtiden och förändringar på ett utmanande och positivt sätt! Det gör att du kan köra om dina konkurrenter.
Tänk nytt kring marknadsföring
Trovärdighet bygger man upp under lång tid. Men ett gott rykte sprids snabbt. Många företagare är duktiga på att tänka långsiktigt men underskattar här och nu när det gäller marknadsföring. Var inte så tung i gumpen! Du behöver inte vänta ett par år för att vara tillräckligt trovärdig för att prata om ditt varumärke.
Fundera över vad du kan göra i dag för att få positiv uppmärksamhet redan om ett par veckor. Jobba mot sociala medier, influencers och väletablerade medier. Ska du som företagare satsa på en kampanj som ger goodwill? Ge stöd till ett oväntat projekt eller kanske skriva en debattartikel?
I dag heter det att det är svårt att nå ut genom bruset på nätet och i medierna. Okej, gör på något annat sätt då. Ge dig ut på stan och möt din målgrupp ansikte mot ansikte.
Vilken kund vill du ha imorgon?
Lägg tid på att fundera över de kunder du vill ha i framtiden. Det är A och O för att lyckas ta fram rätt vara och rätt tjänst inför morgondagen. Framgångsrika företag lägger mycket tid på att ta fram en genomtänkt produkt som ska passa målgruppen. Ju mer du vet om den kund du vill sälja till desto lättare har du att lyckas. Undersök vilka behov dina drömkunder har och fundera över vad du kan göra för att deras drömmar ska bli verklighet.
Bry dig om dina drömkunder!
När du vet mer om vad dina framtida kunder tror på ska du ladda ditt varumärke med de värdena. Kunder vill såklart vara i sammanhang som känns rätt. Genom att ta reda på så mycket som möjligt om vilka värden och frågor som ligger nära hjärtat hos dina drömkunder har du stor möjlighet att få en bra relation. Visa att du bryr dig!
Andra inlägg
- Kontorsanpassning i Stockholm – en arbetsplats i framtiden
- Underlätta din vardag med effektiv bokföring i Stockholm
- Möjligheter till bidrag för att ladda bilen
- Viktigt att ha en brandskyddsansvarig på arbetsplatsen
- Redovisningskonsulter är oumbärliga för småföretag i Stockholm
- Kontorsstädning i Solna gynnar kreativitet
- När tekniken blir för krånglig finns det datorhjälp i Stockholm
- Tredjepartslogistik – den osynliga kraften bakom lager och logistik
- Förverkliga drömmen om att bygga en solcellspark
- Stockholm och revisionsbyråer som ryggrad för ekonomihantering